Hubungi Kami

Assalamualaikum,

Anda boleh hubungi saya melalui e-mel: fathi.yusof@yahoo.com.

Responses

  1. Askum…saya adalah isteri pertama. Suami saya telah bernikah di Thailand thn lepas. Sepanjang sethn berpoligami suami saya dapat melaksanakn tanggungjawabnya walaupun banyak yang dia senget ke orang baru. Yang menjdai masalaahnya sekarang suami saya terus telah tinggal di rumah isteri barunya dan meninggalkan saya dan anak-anak tanpa ada nafkah. Sekarang telah sebulan lebih suami saya berkeadaan begitu. Saya tidak dapat menghubungi dia untuk meminta nafkah zahir darinya. Dia seolah-olah mengelak dari saya. Apa patut saya buat???

    • Salam Pn. Tanpa Nama..
      Mungkin boleh juga guna pendekatan ini.

      1) Menghantar surat kepada suami dan luahan segala perasaan puan kepad dia..nyatakan kekesalan puan jika ada (mengalahlah jika perlu)..dan nyatakan tanggungjawab suami kepada anak-anak dan puan. Atau mungkin gantikan dengan tape/cd (audio) supaya suami dapat menghayati luahan perasaan puan.

      2) Beli cd ceramah/kuliyah ustaz2 yang ada di pasaran ttg tanggungjawab suami dlm berpoligami dan kirimkan kepada suami dengan nota yang anda mahu beliau sedar akan besar azabnya jika beliau tidak berlaku adil di depan Allah kelak.

      3) Bersemuka dengan suami dan madu di tempat yang sesuai untuk berbincang.
      4) Menggunakan hakam untuk membantu menyelesaikan sebarang perselisihan faham.

  2. Puan,

    Pertamanya berterima kasih atas kesudian puan berkongsi rasa. Moga sedikit dapat meringankan beban yang dipikul selama ini. saya berdoa puan tabah menghadapi cabaran hidup disisih dari suami dari sudut material dan psikologikal. Secara ringkasnya saya mempunyai pandangan berikut: 1. Sebagai suami, beliau patut pulang ke rumah puan secara bergilir-gilir dengan adil. Giliran tidak boleh dilanggar kecuali dengan izin puan. 2. Sebagai suami, beliau juga wajib memberikan nafkah kepada isteri dan anak-anak. 3. Kegagalan untuk pulang bermakna dia gagal bukan sahaja utk memberikan nafkah zahir, bahkan juga batin… Maka saya cadangkan agar, puan berterus terang kepadanya tentang masalah2 berkenaan. Teguran perlu dibuat agar dia diingatkan tentang tanggungjawab asasinya. Jika gagal atau sukar: : 1. Puan mendapatkan pihak bantuan seseorang yang dihormati oleh suami tadi untuk menjadi orang tengah bagi menyelesaikan masalah. Orang tengah itu mampu merungkaikan kekusutan dan boleh menyimpan rahsia. 2. Jika tidak ada, buat rujukan kepada pihak berkuasa agama untuk tujuan kaunseling dan (jika kaunseling gagal) untuk membuat tuntutan nafkah melalui perintah mahkamah. Tindakan ini penting untuk maklumat pihak berkuasa berkaitan kegagalan suami menjalankan tanggungjawab.3. Puan perlu mencari sokongan moral melalui rakan, badan kebajikan dsb untuk memberikan kekuatan mental dan emosi. Maaf jika pandangan saya tidak menepati kehendak. Yang penting puan perlu bertindak, di samping banyak bersabar.

  3. assalammualaikum, sya ingin bertanya bagaimanakah seseorang isteri itu boleh dianggap nusyuz? adakah isteri yang lari dari rumah kerana dipukul oleh suaminya boleh dianggap nusyuz? dan apabila isteri itu dianggap nusyuz adakah isteri tersebut hilang haknya untuk mendapat hak jagaan keatas anak-anaknya?

  4. Ass..
    saya mau tanya, masalah penyakit thalasemia.
    1. Pesakit thalasemia sering transfusi darah, dalam jangka waktu yang lama, dampaknya kerusakan pada Limpa yang harus di angkat. yang saya mau tanyakan apa dampaknya / efek hidup tanpa limpa. apa berpengaruh besar?
    2. Jika kelebihan zat besi apa berbahaya?
    3. selain obat pengurang kadar zat besi yang disuntikan pada tubuh
    apa ada obat pengurang zat besi yang di makan? jika ada aman gak ya?
    4. untuk thalasemia itu sendiri apakah sudah ditemukan obatnya?

    Sebelum dan sesudah saya ucapkan banyaaaaak terimakasih…

  5. Dyra, terima kasih atas kunjungan.

    Maaf, kami tak punya kepakaran untuk menjawab soalan tu…

  6. Assalamualaikum,
    Saya mempunyai rakan yg telah terlanjur bersama temannya. Sekarang didapati beliau telah mengandung 2 bulan. Pertanyaan saya, adakah mana-mana badan perlindungan untuk wanita seperti rakan saya yg ingin di selamatkan dan ingin insaf…

  7. Assalamualaikum Salima,
    terima kasih dan tahniah atas sikap prihatin sdri. Saya cadangkan agar rakan anda dirujuk ke Raudhatul Sakinah, satu tempat perlindungan wanita seumpama itu. Pada hemat saya ia yg sesuai. Pn boleh menghubungi pengurusnya Pn Rosmawati Zainal di e-mail:
    ummiroses@gmail.com

  8. tuan, sy nak tau.. bagaimanakah caranya utk sy menukar nama.. ini kerana nama saya tidak mempunyai apa2 maksud.. adakah ia akan menjejaskan byk perkara..?

  9. apa arti danisha yaa trims

  10. blog yang bagus. salam kenal pak. boleh dunk aku baca-baca he..he..

  11. Terima Kasih Naritha. Ajak lah kawan2 berkunjung ke sini sama.

  12. bagaimana nak selesaikan masalah bayi lelaki yang dilahirkan tanpa kedua-dua telur.

  13. Assalamualaikum,

    pertama sekali, tahniah atas usaha abi n mama for this great information on the blog. Saya ingin bertanya mengenai isu di mana sebenarnya syurga seorang isteri ? Kita selalu dgr syurga anak di bawah tapak kaki ibu tetapi syurga isteri di bawah tapak kaki suami..betulkah? kalau betul, maknanya kita kena melebihkan suami dr ibu? Terima kasih🙂

  14. Waalaikum salam wbh wbt,

    Embun Ayu, isteri wajib taat pada suami kecuali dalam perkara yang menyalahi hukum Islam. Suami pula perlu banyak berbincang sebelum membuat keputusan.
    Selepas berkahwin, bagi seseorang isteri, ketaatan kepada suami adalah lebih utama dari ibu (bila berlaku dua kehendak yang berbeza).
    Namun penghormatan kepada ibu tidak berkurangan kerana Islam amat-amat mengambil berat soal hormat pada ibu bapa, lebih-lebih lagi ketika mereka semakin di hujung usia.
    Jazakillah

  15. Sdr Mohd Azhari,
    Kami kurang arif soal ketiadaan telur bayi lelaki. Berbanyak maaf.

  16. Assalamualaikum,

    Saya nak tau makna nama Farisha?

  17. Terima kasih atas jawapan sblm nie..Abi ada tak any firman allah atau Al Quran atau Hadis Sahih yg menyatakan isue syurga isteri nie..saya nie bertanya bagi pihak kawan sebenarnya..dia nak bukti2 yg terang..saya dah explain dah mcm abi tulis tuh..terima kasih byk2

  18. assalamualaikum.. sya nak tahu maksud nama :

    daneen suraya
    dhiya qaisara

    tq…

  19. saya nak tahu apa hukumnya bila suami bangga bercerita pada girlfriend yang anak akndungnya adalah anak luar nikah>>>

  20. aiii…salam…

  21. Qistina,
    soalan tu agak kabur.
    1. ‘Suami’ tapi ada girlfriend! Perlu penjelasan.
    2. ‘anak kandungnya’ “nya” tuu merujuk kpd siapa?

    Giornale,
    waalaikum salam…selamat berkunjung! Syukran

  22. saya telah berkahwin dengan suami hampir 2 tahun. mempunyai seorang anak perempuan. masih baby. masalah sekarang, suami saya mempunyai girlfriend. dia dengan bangga mengatakan anak kami adalah anak luar nikah dia dengan saya. dia juga mengatakan dia masih bujang. hubungan suami saya dan wanita tersebut dah berlangsung selama hampir 16 bulan.
    baru-baru ni saya dapat tahu tentang perkara ini. suami saya telah terlanjur dengan wanita tersebut. yang menyakitkan hati, beliau membawa bayi saya bersama ke hotel bersama-sama pada masa tersebut untuk mengelakkan ditangkap oleh pihak berkuasa. (berlakon suami isteri dan mempunyai anak dengan wanita tersebut).
    saya agak tertekan dengan perkara ini. suami saya telah menyesal dan meminta maaf dengan saya. suami saya juga telah berubah namun saya masih tidak dapat melupakan apa yang telah di lakukan olehnya. ini menghantui saya setiap hari sehingga menyebabkan tekanan perasaan yang teruk. saya cuba untuk menerima dia kembali tetapi saya tak mampu melupakan perkara yang terjadi. apa yang perlu saya lakukan…. suami saya tidak mahu melepaskan saya…

  23. Assalamualaikum..

    saya nak tye..
    1. Ape hukumnya jika kita tidak diberi peluang untuk berjumpa dgn ahli keluarga (mak&ayah) kerana ada sedikit salah faham antara suami dan kelaurga saya..jika dosa apakah yg patut saya buat untuk menjernihkan keadaan.
    2. Adakah satu dosa besar jika suami sy tidak mengizinkan saya berjumpa meraka?apakah yg harus saya lakukan untuk tidak dia anggap isteri yg derhaka atas perintah suami?

  24. assalamualaikum
    26.06.2008 ni,genap 2 tahun saya bernikah dengan suami tercinta.masalahnya,sehingga kini saya belum mengandung..dah macam2 jugak kami berdua usaha.lastly,saya buat ujian pap smear,dan resultnya…ALHAMDULILLAH….saya sihat.so,boleh tak mama farhah bg nasihat or tips,apa caranya agar kami dikurniakan zuriat secepat yg mungkin.saya ingin gembirakan ibu bapa mertua yang telah uzur.apapun,doa dan usaha tetap dilakukan.terima kasih

  25. apa yang perlu saya buat sebagai langkah pertama?
    saya merupakan seorang tenaga pengajar begitu juga dgn suami saya.masalah saya suami saya sukar utk berubah..terlalu liat. solat terutamanya apa lagi utk mengaji quran.suami saya suka menyumpah seranah, dan memukul. awal perkahwinan, saya pernah melarikan diri dan menyewa rumah lain.saya akan dipijak dan dimaki hamun. pada mulanya, ibu bapa tidak mahu campur tangan dan saya tiada tempat untuk mengadu. saya akan duduk sorang-sorang dan menangis. suami tidak pernah membelikan saya pakaian apa lagi keperluan saya sebagai isteri. saya tidak kisah sebab saya turut bekerja tapi saya pernah menegurnya, berdosa kalau dia berterusan begitu. apa lagi, saya masih meneruskan pengajian sekarang.saya juga pernah menegurnya supaya jadi imam utk saya dan anak. dia akan mengamuk dan mengatakan imannya tidak kuat utk jadi imam.saya tidak mampu berbuat apa-apa sebab dia akan mengamuk dan menyumpah seranah apabila ditegur. jadi di sini, saya inginkan nasihat terbaik selain berdoa untuk mengubah suami ke arah yang lebih baik. terima kasih

  26. Salam , saya nak tanya apa maksud nama FARIS AKMAL dalam islam [terima kasih] kerana membantu.

  27. Assalamualaikum , saya hendak bertanya apakah yang dimaksudkan dengan FARIS dan AKMAL dalam erti kata islam.

  28. askum…
    Soalan sy mungkin terlalu peribadi tapi sy perlu penyelesaian bg masalah ini. Adakah derhaka bagi anak yg tidak dapat menerima kelemahan bapanya dari segi menjalankan tanggungjawab sebagai ketua keluarga?

  29. assalamualaikum….

  30. apakah maksud nama Muhammad Aidil Iskandar..

    Isteri telah melakukan hubungan sex dengan suami yang telah meninggalkan selama 3 tahun dan apakah status anak yg dilahirkan hasil daripada hubungan tersebut.

  31. mama saya tak dapat tuk email pd mama

  32. mama alamat email yang lain tak

  33. salam…
    saya nak tahu apa makna nama ni..
    saya nak bg pd bakal anak sy..
    1.mohd shaniff saufi
    2.nur syazliana nazlia
    tolong ye…

  34. nama anak saya Nur Nina Syamiera apa maksud nya

  35. sy dah cuba abimuslih2002@gmail.com tp x bley la…cemana ni…? Dier srh sign in, sy xde account, sy create account, dier kata xleh create account, then….? Cemana sy nak contact dgn abimuslih…?

  36. there is alot I need to learn about this dunia sebenar, kita hidup bkn main2, I need to get serious about Allah. And I really need help. Kat sini pun ade gak tok imam sy pernah blajar tp die pun mcm x berapa mendalam ilmunya, cuma tok imam biasa dimana sy cuma bleh blajar ilmu yg biasa, sy nak something more… [klu nabi s.a.w ada, sy pasti hangout ngan baginda shj, xnak lpk ngan bdk2 tolol disekitar sy], sy sering mencari2 tp xtahu kat ner laa… maaf, saya ni memang pelik dari org lain, sbb tu sy nak minta bntuan, hati sy (sy rasa) mcm ada satu (bagaikan) api yg membara (sprti kuat semangat), sy dpt rasa kuat yg amat sgt dan lemah dgn kesedihan melihat manusia yg x mcm manusia, sy rasa dunia ni mcm terang, tp org selalu x setuju dgn pendapat sy, diorang kata sy gila (kwn2 remaja), bila sy fikir blk apa yg sy ckp…betulla apa yg sy ckp, cuma mereka x paham sebab mereka buta, hati tertutup untuk menerima kebenaran, kdg2 sy rasa sy x normal…. tp nak kata sy gila, mngkn sy gila,
    tp cuba selidik apa yg sy nak sampaikan betulke tidak. Sy bukan org gila yg ckp merapu tak tentu arah, cuma org yg x phm apa yg sy nak sampaikan, jika kamu adalah org2 yg berakal, plz help me, xde org akn phm sy kecuali org yg dekat dgn Allah s.w.t. Salah ke klu sy mencintai Allah, dan bila Allah memberi petunjuk dan hidayah kepadaku dan aku cuba menolong yg lain mereka mengatakan aku bnyk berfikir dan aku dalam kegilaan. If you understand plz help me, or just leave me in the darkness and be a narrow minded people, jika benar kamu mendapat hidayah dari Allah s.w.t, bantulah aku…………>Zuleo<

  37. are there anywhere else i can get help….?

    email at zuyoura@yahoo.com

    plz don’t make it worst

    thnx

  38. Assalamualikum,
    Saya seorang isteri kedua yang telah berkahwin hampir 2 tahun yang lalu. Isteri pertama suami saya amat menentang pernikahan ini sehingga dia menghalang suami saya pulang ke rumah saya sama sekali. Jika di mengesyaki suami saya pulang, dia akn menyerang saya dengan menjerit di hadapan rumah saya dengan memaki hamun dan menghina saya. Ada waktunya dia memukul saya walaupun saya beritau yang suami saya tidak ada di rumah. Untuk mengelakkan perkara ini suami saya telah tidak pulang hampir 3 bulan. Dia hanya menghubungi saya melalui telefon untuk bertanya khabar. Dia juga mendesak suami saya menceraikan saya . Jika suami saya katakan tidak, dia akan terus datang dan menyerang saya dengan menuduh saya telah mengenakan ilmu hitam kepada suami saya. Saya sangat-sangat tertekan dan menderita. Apa yang patut saya lakukan kerana saya sangat sayangkan rumahtangga saya.

  39. Hellooo…. I’m back..

    hmm…still no answers……

    xpelah…. sy xkan ganggu krg lagi……chow…>>> anggaplah semua tuu karut….

  40. apakah maksud nama “Muhammad Azhan Syakirin”

  41. saya telah 12tahun mendirikan rumah tangga tapi saya ragu-ragu tentang kasih sayang suami saya dia langsung tak de perasaan cemburu bila berlaku pergaduhan dia membiarkan saya sendirian dengan sikap egonya dan langsung tak pedulikan saya dia tak kisah walaupun saya x disisi saya sangat menyintainya dan kini saya semakin rungsing dengan sikapnya

  42. saya nak tahu apakah maksud nama saya, Haslinda. Da banyak juga buku nama-nama islam dan puas juga saya cari di internet,tetapi saya masih belum tahu lagi maksud nama saya yang sebenarnya.Adakah nama saya ni tiada maksud langsung? atau maksudnya tidak baik?.sekian terima kasih.

  43. 1) MUHASABAH DIRI – Renungan pemasalahan diri

    RIDA77 INFO MD ke 33886

    2) KATA NASIHAT -Kekuatan dalam diri

    RIDA77 INFO KNA ke 33886
    RIDA77 INFO KNB ke 33886

    3) BISNES SMS- Peluang perniagaan melalui SMS

    RIDA77 INFO BSA ke 33886
    RIDA77 INFO BSB ke 33886

    4) PASARAN PRODUK – Memasar produk melalui pasaran global

    RIDA77 INFO PP ke 33886

    – setiap sms di caj RM 1.00
    – untuk pertanyaan email pada derma_77@yahoo.com.my

  44. assalammualaikum
    saya ingin bertanya apakah maksud nama saya rizalman

  45. Assalamua’laikum Abi Muslih,

    Nak minta nasihat masalah rumahtangga;

    Usia perkahwinan 4 tahun
    Anak 1 orang (2 tahun 6 bulan)

    Kami kerap bergaduh atas perkara seperti kewangan & sikap masing-masing.

    Pendapatan Isteri lebih banyak.
    Gaji saya 100% habis setelkan semua perbelanjaan dan masih tidak cukup.

    Dengan gaji saya hanya mampu tanggung 20% perbelanjaan seisi rumah kerana 70% gaji bayar beban hutang pinjaman bank untuk perniagaan.

    Masalah saya,

    1) Isteri tidak menghormati saya, sepanjang perkahwinan saya banyak mengalah dalam banyak perkara dan berusaha memperbaiki ekonomi untuk kebaikan keluarga.

    2) Perniagaan saya diperlekehkan kerana hasilnya tidak memberangsangkan dan kerap meminta bantuan isteri untuk menampung serba sedikit dari segi kewangan.

    3) Isteri seakan lebih banyak hak atas segala percaturan keluarga, sehingga semua alasannya adalah benar sahaja.

    4) Saya melihat atas alasan kewangan dan ketidak upayaan saya sekarang untuk menyara keluarga dijadikan senjata untuk menghina.

    Mohon pandangan,
    1) Pesan emak “Kalau kau lelaki budiman, jgn sesekali kau pukul isteri”, kata-kata emak ini menjadi dinding penghalang kepada saya untuk mengajar isteri yang kurang ajar.

    2) Bagi mengimbangi kelemahan saya, saya membantu kerja-kerja rumah, ini membuatkan isteri jadi lebih ego.

    3) saya dianggap seperti betina, apabila meminta pandangan org-org tua untuk mengatasi masalah keluarga..

    4) minta pandangan untuk mengatasi masalah ini dengan segera kerana saya sudah sedikit demi sedikit menghilangkan kesabaran diri…

    • salam, bukan maksud utk campuri urusan rumahtangga saudara tapi hanya berkongsi pendapat. anggaplah isteri itu dugaan dari Allah…yang penting saudara harus tingkatkan kesabaran dan selalu berdoa..

  46. assalammualaikum.bolehkah kita mengguna perkataan ‘el’ dalam nama. dan apakah maksudnya… ? contoh fatma el zara

  47. Assalamualaikum wbt semua,

    respon saya untuk komen (…) di atas:

    1. Perlu difahami bahawa perbezaan pandangan dan sikap adalah perkara biasa dalam perkahwinan. Suami isteri membesar dalam persekitaran, budaya dan sub-budaya yang berbeza. Itu belum dicampur elemen perbezaan lain2.

    2. Berumahtangga memerlukan kesabaran yang tinggi. Kesabaran saudara adalah ibadah. Dugaan berdepan dengan isteri yang bermasalah adalah satu bentuk derita yang menghapuskan dosa. Hadapilah dengan agama, bukan dengan nafsu.

    3. Tanamkan minda positif atas perbezaan dan kelemahan isteri. Anggaplah ia cabaran sdr utk mendidiknya. Didiklah dia dengan nur iman dan akhlak nabawi.

    4. Usah terlalu banyak memikirkan keburukannya. Fikirkanlah kebaikannya dan sumbangnnya dalam hidup sdr.

    5. Penghormatan bukan untuk dituntut, tapi ia terhampar bila kita layak. Pamerkan akhlak mulia. Hargai kewanitaannya. Hadiahlah bunga– walau pun seadanya. Jangan lupa, tahajud–kerana itu sebab Allah kurniakan penghormatan manusia.

    6. Pimpinlah isteri. didiklah dia. Jadi imam dalam solat jamaah bersama. sampaikan tazkiran seusainya. Biar serlah kepimpinan, baru penghormatan muncul.

    7. Pesan ibumu sangat benar. Manusia hari ini memukul kerana amarah panas, bukan pukul mendidik.

    8. Sindiran soal kewangan itu sekadar luahan perasaannya. Sebenarnya dia inginkan perhatian, belaian dan kasih sayang. Dia perlukan pimpinan seorang suami. Berikan hadiah kepadanya–sebagai tanda kasih. Bawa berbincang tentang beban kewangabn. Insyallah dia akan lebih dari sedia untuk membantu.

    9. Teruskan membantu kerja rumah dengan ikhlas.

    10. Tak salah meminta nasihat. Itu jalan yang sangat mulia.

    saya doakan saudara terus bahagia.

  48. saya nak tanya apakah maksud nama dibawah:
    1.fadhilatul
    2.syahmin
    3.shahrul
    4.izwan

    sila beri maksud nama tersebut sebelum syawal2008 menjelang
    thank you very much
    wasalam

  49. Assalamualaikum wbt.

    Saya saya terkedu membaca Kisah-kisah budaya seks gadis pelajar IPT.

    SAya berharap Abi dan Mama sudi menolong saya kerana ingin mengambil anak meraka untuk dijadikan anak angkat, bagaimana caranya? walaupun anak itu tidak sah taraf tetapi anak itu sebersih kain putih.

    bantu saya Abi dan Mama……..

    Terima KAsih dan harap Abi dan Mama sudi menghubungi saya di email

    nia.astasha@gmail.com

  50. apakah maksud nama haslinda

  51. tolonglah jawab……..bakal suami saya uji saya dengan bertanya saya apakah maksud nama saya haslinda md noor

  52. Salam… Saya ingin dapatkan maksud nama ‘DANISHA’ dalam islam.T.kasih

  53. Assalamualaikum

    buat ust dan ustazah..Harap abi musleh dan mama farhah sekeluarga sentiasa berbahagia..

    Sy mohon izin buat link dgn blog ustaz.
    Byk informasi yg saya dpt
    syukran..

  54. sy ingin bertanya apakah mksud nama sy..klu tuan x tau sy pun x tau……….wahwahwahwahwahw

  55. akum

  56. assalamualaikum………sy syahmi…sy ingin mengetahui apakah maksud d sebalik nama sy menurut islam………….terima kasih………….thank u………..

  57. Assalamu’alaikum…………sy lg bingung mau kasih nama buat anak saya laki2….tolong di bantu, terimakasih wassalam…….

  58. Apakah maksud nama HURUL????????????????

  59. Ok

  60. aya ingin meminta pendapat. Saya ingin menjadikan seorang gadis pilihan saya sebagai seorang isteri. Dia mempunyai perwatakan yang baik dan mendengar kata saya. Walaupun kurang dari segi agama, apabila saya memberi tunjuk ajar kepadanya, dia bersungguh-sungguh melakukan ibadat solat contohnya. Tetapi, kerana kesilapan saya ingin mengetahui kisah silamnya, saya mendapat tahu yang dia pernah di sentuh oleh lelaki lain dalam hidupnya. Tetapi tidak lah sampai ketahap berzina. Saya begitu terkilan dan sukar untuk menerima perkara ini. apakah nasihat daripada anda semua, adakah patut saya mencari calon yang lain? . Walaupun saya cuba untuk terima perkara ini, tetapi terlalu sukar untuk saya.
    Saya perlukan pandangan dari sudut agama yang saya percaya dapat memberikan saya jalan yang benar. terima kasih

  61. Saya seorang isteri yang setia pada suami, punya 2 orang anak dan telah berkahwin selama 13 tahun dan 4 tahun lamanya bercinta dengan suami sebelum perkahwinan kami. Jadi lamanya saya mengenali suami ialah 17 tahun. Bak kata pepatah, langit tak selalu cerah, awan mendung tiba jua. Oktober 2008 kami bergaduh besar sehingga dia jatuhkan saya talak secara tak sengaja. Demi cinta kami pun rujuk kembali. Sebab pergaduhan adalah masalah masa yang tak dapat dibahagi2kan sama rata antara kerja dan rumahtangga. Sungguhpun kecewa dengan kata2 suami tatkala itu, saya abaikan kemarahan saya dan rela memujuk hati untuk kembali bersamanya. Alangkah bisanya hati ini, bila hari jadi suami awal November, saya telah terima sms ucapan hari jadi yang sangat mesraSdan saya sendiri kenal siapa pengirim sms itu. Rakan sepejabat suami saya dan lebih muda 10 tahun dari saya. Sikap suami mula berubah, dari penyayang dan penyabar menjadi galak dan kasar. Saya sedih dengan perubahan dirinya itu. Bila saja saya utarakan tentang masalah sms itu suami marah besar dan kami bertengkar sehinggakan saya bertekad hendak membunuh diri. Mujurlah Allah masih sayang kan saya yang sentiasa setia dengan suami selama ini. Setelah semua masalah berlalu pergi, suami saya jadi seperti dulu kembali sangat sayangkan anak2 dan diri saya sendiri. Itulah yang dapat saya perhatikan.

    Tapi kini hati saya bagaikan terlalu terluka sehingga saya rasa tawar hati dengan hubungan kami.. Saya telah habiskan 17 tahun dari hidup saya hanya untuk berbakti kepada suami tercinta tapi luka yang dia tinggalkan untuk saya amat perit untuk ditelan. Kasih sayang saya padanya bagaikan entah kemana perginya. Kini saya lebih mengasihani diri sendiri dan mementingkan diri sendiri kerana bagi saya tiada siapa di dunia ini akan tulus menyayangi diri kita selain diri kita sendiri.

    Tolonglah saya dengan bebanan ini…

  62. assalammualaikum….
    saya hanya insan biasa spt kalian.
    mmg elok dpt berkongsi masalah..tp ntah la…
    sya bukan seorg yang pandai utk berkongsi masalah.. manusia mmg x pernah lenggang dr masalah tapi ianyanya akan mematangkan diri kt. bukankah begitu??
    saya teringin join laman ini utk membantu. saya harap kehadiran saya xkan menganggu kalian. saya mungkin xkan jpe ag ngan lmn ini. saya terjpe lmn ini pun dgn tidak sengaja. insyallah, jika di pjgkan umur kt akan bertemu ag. mintk diri dulu. assalammualaikum w.b.t. (n_n)

  63. Assalamualaikum..
    alhamdulillah saya diketemukan dengan ruangan ini. saya suka membaca dan mendengar masalah teman2 yang bermasalah dan juga saya suka membantu sekiranya mampu untuk membantu. bagi saya semua tu boleh saya jadikan tauladan dalam hidup saya.
    saya harap saya boleh memperolehi ramai lagi teman2 yang baru menerusi ruangan ini. InsyaAllah…

  64. saya ingin nama2 anak islam tolong kirim ke emel saya

  65. salam.sy nak kan pendapat mamafarhah n kalu bleh penyelesaian pada masalah sy ne..
    10 thn dlu parent sy ade sikit krisis rmhtangga sbab sorg pompuan..ats nasehat kwn,ibu sy pakai susuk dr sorg bomoh yg kononnnye sbagai penyelesaian masalah rmhtangga 2 sbab bleh pikat suami..tp msalahnye mase 2 ibu sy x tau pemakaian susuk 2 salah di sisi agama coz ibu sy ne jnis individu yg kurg terdedah dgn dunia luar n agak jahil dlm bidg agama..sy pun x mmpu nk nashat ms 2 coz sy still d sekolah rendah..n menurut bomoh 2 susuk 2 bleh hilg bila umur mencapai 40 ke 50 lbih..ayh sy tau ibu sy g jmpe bomoh tp die xtau yg ibu sy jmpe ntok mintak susuk..tp skarang family sy da ok..jd ape hukumnya dlm kes ne n ape komen mamafarhah?ad ke susuk yg bleh ilang sendiri??tlong la bg sy penyelesaian..sbabnyer sy sdih nengok keadaan ibu sy yg umur da 40 lbih tp x prnah bersolat..sy takut susuk 2 penyebab penghalang die wat ibadat…=(

  66. maksud nabilah dan izzati

  67. assalam,

    sy ada seorang kenalan perempuan yg telah hanyut.. bukan sekali dia buat.. tp bnyak kali, dan bnyak lelaki.. semua nya adalah bekas teman lelaki. sebelum sy berkawan dengan dia, dia telah menceritakan story ni kepada saya. dan selepas itu, saya berazam nak mengubah dia. dan untuk cara saya berkesan sedikit, saya jd teman lelaki dia, tp dengan cara beradab. kalau puan tahu maksud saya. x pegang tangan dan sebagainya. dan bila dia terasa nafsu dia naik, saya akan bagi nasihat dan masuk soal agama. dia ada keluar dgn laki lain atas pengetahuan saya, tp x smpai ke tahap zina lagi.. sbb sy ekori dia. tetapi masalah saya ialah, sy seperti tak yakin cara dan nasihat saya bertahan. ada tak tip2 yang puan boleh bantu saya?

    • Akhi Sharef, assalamualaikum, Saudara usah keliru antara ‘berusaha untuk berdakwah’ dan ‘mencari jodoh’. Usah campur adukkan. Niat untuk berdakwah ke atasnya adalah baik, namun jangan pula bercampur dengan bisikan nafsu saudara. Jika benar ingin membetulkan hidupnya, saya cadangkan saudara perkenalkannya dengan seorang wanita yang boleh membimbingnya–sebagai guru atau rakan. saudara yang berbeza jantina hanya boleh menyempaikan dakwah kepadanya setakat yg dibolehkan agama.

      Soal jodoh pula, carilah ibu solehah untuk anakmu….sama ada dia atau orang lain–tak kisah, asalkan SOLEHAH.

      wassalam

    • Assalamualaikum sharef,
      Sebenarnya dalam ISLAM tiada istilah COUPLE DALAM ISLAM.. dalam al-Quran juga tidak menyebut akan hal tersebut walaupun niat kte untuk berdakwah even niat awak untuk membawanya ke pangkal jalan..
      Sekiranya niat awak ikhlas hendak membantu supaya dia tidak tersesat awak perlu gunakan cara yang len yang tidak mengundang kpd soal fitnah.. contohnya, bole ke awak bygkan jika awak ditangkap berada di dalam suasana yg mencurigakan bersamanya walaupun awak tidak melakukan ape2?? adakah mereka yg mlihat akan percaya kata-kata awak ketika itu? jadi fikir-fikirkanlah yang baik.. ini hanya pandangan saya..

  68. salam syaref..ne just pndapat sy…memg niat awk baik nak ubah die tp sy pkir care awk nak jd tmn lelaki die bukan cara yg btol..tiada istilah COUPLE dlm islam walau dikatakan BERADAB..n camner awk bleh biar die kluar ngan laki lain sedangkan matlamat awk nak ubah die?i2 just biar die tmbah dosa je..Syaitan slalu menampakkan yg salah 2 sbagai btol di mata kite..Wallahualam..bg sy,care terbaik dgn berdoa supaya die berubah coz banyak mane pon awk nasihat tp kalu Allah x buka pin2 ati die ntok berubah pon x jadi jugak..maaf kalu terasa..

  69. salam….sy ada masalah sikit,bagaimana caranya nak menghantar saudara saya yang mengalami masalah sosial berkaitan dengan kekasihnye…
    dimanakah saya boleh mendapakan bantuan??
    alamat Raudhatul Sakinah..??? adakah tempat tersebut dikenakan sebarang bayaran..??? bilakah hari dan waktunya dapat ke tempat tersebut..???

    • Askm Ain, Sdri boleh hubungi 0192386333(kak rose) utk Raudhatul sakinah atau 0361842137 utk Darul Saadah. Syukur atas keprihatinan…

  70. Salam

    saya ingat nak letak nama Dilaila utk anak perempuan saya (jika saya dpt anak perempuan) atas memperingati arwah nenek saya. Boleh tak bagi maksud nama dilaila tu? tq

  71. Saya ingin menamakan anak saya dengan nama2 berikut tapi saya risau jika tiada maksud yg baik

    Perempuan: Darsia

    Perempuan: Dashran

  72. Salam, sudah hampir sebulan sy menceraikan isteri sy kerana perubahan pd dirinya serta tindakan tuntutan cerai taklil yg dibawanya kemahkamah( tidak perlu didetailkan). Dipendekkan cerita, dengan pertujuk dr Allah s.w.t dan nasihat dari para ustaz, sy telah mendapat hak penjagaan anak2 kami seramai 4 org (2, 5, 8, 10 thn. usia). Sudah hampir 4 bln sy membesarkan anak2 sy tanpa ibu mereka bersama. Alhamdullilah, sy hadapi setiap ujian ini dgn penuh ketabahan. Dengan lafaz Bismillahirahmanirahim, sy ingin mengambil kesempatan di ruangan ini untuk mencari isteri yg solehah dan dapat menerima anak2 sy dan sy yg seadanya. Email sy di mohdiza@gmail.com
    Wasalam

    • ya allah..sy ingat tiada kaum adam yg terima nasib seperti saya..sabarlah.Sy yakin allah tu maha kaya,seorang yg baik akan di temukan dgn terbaik.seperti saya sudah memang nasib diri,2x berkahwin ..walaupun di kurniakan paras rupa tapi saya tetap tidak dilihat kebaikan dan keikhlasan sy pada awal sign surat nikah dan telah berjanji di depan allah menjadi isteri yg setia.tp tetap jodoh ygmulia tidak menyebelahi saya..saya pasrah.tp sy mahu encik yakin allah menguji kita kerana ada rahmat di sebalik semuakejadian ini..sy hingga kini memohon allah agar kembalikan impian kebahagiaan seperti saya idamkan..amin. kalau saya masih janda dulu mau jugak saya jadi isteri solehah utk awak..sy dulu mencari suami solehah,tp payah nak jumpa

  73. salam, bole tahu apa makna nama untuk bayi lelaki yang cadangkan ini- AHMAD NUR NAQISH

  74. maksud nama MUHAMMAD HAKIMI & MUHAMMAD IKRAM

  75. saya nak tahu apa maksud nama shamal dlm islam..
    cz sy nk buka syarikat atas nama shamal enterprise

  76. salam…
    mamafarhah,
    saya azzahrah(bukan nama sebenar),saya salah seorang pelajar politeknik sultan idris shah,sabak bernam.saya berminat untuk membuat satu program berunsurkan keagamaan bersama remaja-remaja yang dah terlanjur saya ingin jalan kan prgram saya di pusat perlindungan raudhatul sakeenah.saya tahu tempat tersebut malalui internet. soalan saya,bolehkah saya membuat satu program di rumah raudhatul sakeenah??boleh saya tahu dengan siapa saya patut hubungi dan tempat pusat perlindungan yang ada di kawasan shah alam??

  77. Assalamualaikum.alhamdulillah di bulan ramadhan ini saya di karuniai seorang anak laki laki.tapi saya masih bingung mau kasih nama siapa,maunyasih saya kasih nama”MIFTAHURIZQI”.yang saya tanyakan:apa sudah betul ejaannya dan apa arti yang terkandung dalam nama tersebut.dan juga minta di kasih refrensi beberapa pilihan nama Islami yang lain. Wassalam

  78. salam….nur ada masalah…nur nak bertunanag…tapi bakal kuarga tunang nur berketurunana syed…nur org biasa…pelbagai cara dan doa supaya nur diterima…tapi nampaknya…semuanya menemuai jalan buntu…tlg bantu nur…adakah nur patut tinggalkan bakal tunang nur…nur dah tak ada kekuatan….

  79. assalamualaikum sy nak tnya pendapt ust/ustzah,saya isteri kedua yg bernikah di thailand krana tak dpt restu isteri pertama suami sy,masalah selaps sy khwn dgnnya 2 bln sy mengandung,ketika mgndung 8 bln hingga skrg beliau tak mau balik ke rmh tidur,dia hnya mahu sy layan seksnya dan 2-3 jam dia keluar ntah kemana tak balik2.suami sy jugak tak berlaku adil,krana dia takut pada iobu bapanya yg tak merestui sy yg mendorong dia tak kenalkan sy dan bayi kami pada kedua ibu bapanya.alsannya dia kena taat pada mak ayh nya yg tak restui sy..tp suami balik ke rumh hnya utk seks kemudian tak balik tidur dan jlnkan tanggungjwb berasama uruskan ank2.higga skrg sy tak pernah di temukan suami dgn mak ayh nya.sy ingin mohon bercerai kerana tak sanggup di peralatkan bergini,tp beliau menjerit tak mau lepas kan sy dan mau biarkan sy mcm ni selamanya.sy ingin melaporkan pada pejabat kadi,tp saya risau tak diterima,kerana hingga skrg sijil nikah yg asli tak tahu statusnya,yg ada pada saya hanya copy surat nikah di thailand..soalan sy bolehker saya rujuk di pejabt kadi,memohon penceraian kerana suami abaikan tnaggungjwb menjaga saya di mahkamah ayariah malaysia?walaupun pernikahan sijil nikah tak tahu samaada suami telah daftarkan atau tidak?Bantulah saya..isteri malang

    • Pn Rohaslinda. Puan telah berusahaa menasihati suami utk berlaku adil dan tidak menyembunyikan sesuatu yang perlu dimaklumkan. Harap puan mengambil tindakan untuk mendapatkan hak samada melalui jabatan agama atau peguam syarie.

  80. Assalamualaikum wr,wb.
    Mohon diartikan nama Muhammad Ikram Azzamy
    terima kasih
    Wass.

  81. assalamualiakum..

    sy ingin bertanye.. apakah erti name sy.. sbb sy x jmpe dlm buku.. hazrul azhan bin mohd azman

  82. tlg carikan maksud nama ini : eris amanda raisya . .

    harap respon dr anda sumer. . .

  83. azmalinda ada makna x?

  84. assalamualaikum . . .

    pd sumer2,tlg cari makna nama ini yer . . . .

    eris amanda raisya

    ameera rahadatul aisy

    mohd aqeef rauf

    mohd rauf arsyad

  85. APA KHABAR?

  86. assalamualaikum, nak tanya maksud dan sesuai ke nama ini dan jika tak sesuai , tolong beri cadangan , terima kasih.

    Nor Farra Amieyra

  87. assalamialaikum….
    mama blh ezah nk no hp mama….

  88. askum…raudah sakinah ni dibuka di ngeri mane….di kelantan adew kew….klau adew dimane

  89. tolong beritahu apa maksud nama shahira binti ismail

  90. Assalamualaikum,

    Saya mahu tahu maksud nama Hushaira.

  91. salam sayer nak tahu maksud nama mustika shiriyun

  92. salam.. saya ingin bertanya jika anda mengetahui mana2 badan2 swasta / pusat pemulihan akhlak untuk remaja. saya mempunyai seorang anak saudara yang tingkah lakunya sukar di kawal, tidak mahu kesekolah, derhaka kpd ibu bapa, dan lebih selesa bergaul dengan kawan2 di luar berbanding menyertai aktiviti kluarga. pihak keluarga sudah berbuat bermacam2 usaha unutk berbincang dan mengetahui masaalah dan kehendaknya. tapi dia seolah2 menganggap kami tidak penting dan sering bersikap dingin. untuk pengetahuan, anak saudara saya seorang remaja lelaki berumur 14 tahun. diharap pihak anda dapat membantu.

  93. oh ya..sambungan…
    pada masa sekarang ibunya baru memaklumkan bahawa pihak sekolah telah mengeluarkan surat berhenti sekolah. risau betul saya…. kami cuba sedaya upaya sebelum terlambat….

  94. saya ingin bertanya apakah makna
    1 ~AIN NAJWA
    2~MUHAMMAD AFFENDY
    3~IRDINA QAISARA
    4~QAISARA DAMEA

  95. assalamualaikum wbt..
    sy nk bertanya,jika sy melahirkn anak lelaki,boleh ker sy namakn Muhammmad Afif Qayyim, Muhammad Azri Qayyim or Muhaamad Ibnu Qayyim?

  96. Assalamunalaikum…abi dan mama, suka sy mengikuti blog ini, byk pengajaran dpt dikongsi, terima kasih allah, terima ksih abi dan mama, teruskan usaha ini

  97. Salam..saya nak tanya, boleh tak sekiranya seseorang yg tidak mempunyai masalah akhlak memohon masuk ke raudatul sakinah atas tujuan untuk mendalami islam dan belajar mengaji Al-Quran?

  98. Assalamualaikum,
    Saya ingin berkongsi cerita. Harap saudara dan saudari dapat berikan pandangan.
    Saya merupakan seorang penjawat awam. Usia hampir mencecah 28 tahun. Masih bujang dan tidak pernah berkahwin. Baru-baru ni saya telah pergi berkursus. Semasa dalam kursus tersebut sy telah mengenali seorang wanita, wanita tersebut sangat-sangat menarik perhatian sy dari segi tingkah lakunya. Masalah saya ialah, wanita tersebut merupakan ibu tunggal, kami baru mengenali, tetapi hati ini telah jatuh cinta padanya. Saya cuba untuk mengatakan yg saya cuma tertarik dgn perwatakannya, tapi semakin hari sy tidak dapat menipu diri yang sy memang telah jatuh cinta pada dia. Walaupun dia ibu tunggal dan ada seorang anak, itu tidak menghalang perasaan cinta sy yang semakin berputik padanya. Masalahnya, saya takut untuk meluahkan perasaan kerana takut hilang seorang kawan yang membuatkan sy rasa tenang dan bahagia bila berbicara..sy juga tak tahu macam mana nak beritahu perasaan sy padanya.. Saya takut ditolak dan hilang sahabat sepertinya. Apa pendapat saudara dan saudari?.

    • Sdra Insanbiasa,
      Pertama, pastikan rasa suka itu benar-benar tulus dan tidak disaluti nafsu. Laksanakan solat istikharah, agar dapat petunjuk dari Allah. Jika petunjuk positif, berterus teranglah. Lebih baik dari sdra memendam perasaan. Jika berjalan lancar berkahwinlah segera dan jgn terjebak dengan maksiat. Selamat beristikharah.

      Abi Muslih

  99. salam, sy ada mslh dgn adik sy, dia berumur 23 tahun, perempuan..dia seorang yg sosial sehgga tak boleh d kawal, bila mak sy menegur, pasti mak sy akan d sumpah seranah, kadang2 d pukul, baru2 ni dia bertekak dgn mak, sehgga dia sggup memukul mak sy dengan botol ridsect, sy betul2 kecewa dgn sikap dia, sy dan kakak2 yg lain sering menegur dan memberi nasihat, tetapi kami pula yg kena maki dgnnya, apa yg patut sy buat, wlu pun adik sy bersikap begitu, sy sygkan adik sy, adakah tmpt perlindungan yg boleh sy hantar adik sy utk d pulih semula akidah dan berharap sgt dia dpt berubah, sementara emak kami masih ada, sy sygkan keluarga sy, apa yg patut sy buat??????

    • Sdri Rogayah,
      Prihatin saudari terhadap adik satu yang terpuji. Sikap sayang satu sifat semulajadi yang wajar dipupuk. Namun keadaan adik yang dikatakan degil itu satu yang amat mendukacitakan. Usahalah berdakwah: menegur dengan berhemah (bukan berleter), memberi pesan sebelum kesilapan dilakukan, menghargai apa-apa kebaikan yang pernah dibuatnya, mengunakan apa sahaja saluran yang mungkin, juga mencari jodoh solehah dan sekufu untuknya. Bersabarlah dengan kerenahnya. Umur 23 bukan mudah untuk berubah. Kelihatan seperti terlambat, namun usaha dan doa perlu terus dibuat. Moga berjaya.

      Abi Muslih

  100. Assalamualaikum wbt..

    Tertarik sungguh sy dengan blog yang penuh kasih sayang ni. Setiap titipan rencana dalam blog ni amat berguna dan ‘special’. Sekadar ingin berkongsi cerita saya..buat yang sudi membaca. Bercakap soal jodoh, jodoh saya dan suami yang saya kenal hampir 8 tahun sblm pernikahan hancur lebuh ketika usia perkahwinan baru menginjak 4 tahun. Perkahwinan itu tidak mengurniakan kami zuriat. Saya menjadi ibu kepada seorang anak angkat yang memenuhi naluri keibuan saya yang membuak-buak. Selama 5 tahun menjadi ibu tunggal, saya didelamatkan oleh anak ini..besar hikmahnya anak ini pada saya yang dulunya teramat jahil. Saya melangsungkan hidup dengan status ibu tunggal beranak satu. Tidak mudah menjadi ibu tunggal di zaman penuh dengan materialistik ni. Alhamdulillah, sepanjang menjadi ibu tunggal, saya mendapat hidayah Allah untuk berhijrah. Segala-galanya indah walaupun dugaan datang bagai tsunami. Kegagalan dem kegagalan menjadikan saya kuat dan REDHA. Tahun ini, saya panjatkan doa ketika Awal Muharam agar saya ditemukan dengan jodoh jika benar saya masih ada pasangan di dunia ni…walhal selama ini saya tidak pernah memikirkan soal berkahwin semula kerana serik dengan lelaki. Dimakbulkan Allah swt, saya bertemu dengan seorang lelaki. Di saat perkenalan kami, saya menolak sekeras-kerasnya kerana beliau baru sahaja bercerai tambahan pula saya sedang menyambung study dan masih berpegang pada prinsip no man no pain. Kami putus hubungan setelah saya menolak hasrat beliau dengan agak keras….tapi Allah menemukan semula kami..hanya kerana saya menghantar satu message ringkas kepada dia…apa yg awak cari sebenarnya..dia hanya menjawab Insan yang ada Allah dan Islam dihatinya..tht is enuf for me. Sejak itu, saya cuba membuka hati yang kaku dan keras mengenali dia..dan semakin saya mengenali dia..saya teringat kembali doa yg saya pernah panjatkan pada Allah swt..semua ciri-ciri yang saya pohon ada pada dia. Kefasihan berbahasa Arab, mampu mengubati saya yg sakit misteri yg sy alami sejak 7 tahun yang lepas, tidak meringankan solat, tutur kata yang sopan, dan sy mahu lelaki yang mahu berpoligami..dan konsep yg dia pegang ialah Tahu, Mampu dan Mahu..Pelik tapi benar..ketika kami kenal memang dia duda, tapi dia telah pun bernikah dengan seorang wanita yang baik agamanya. Insyaallah jika diizinkan Allah swt kami akan melangsungkan perkahwinan slps raya haji ini.
    Soal jodoh adalah urusan Allah..kita boleh ponder dan wonder dgn pelbagai macam permasalahan dlm mencari jodoh .tapi bagi saya Allah menggantikan seorang lelaki yang baik akhlaknya dan beragama utk saya meniti hidup rumahtangga semula.. Insyaallah, perkenalan ini adalah di atas kehendak Allah dan untuk Allah jua..semoga ada barakah dlm kehidupan ini. yang penting ikhtiar mencari jodoh..yang menjadi pelengkap kita yang serba kurang bukan yang sempurna.

    • Assalamualaikum, ustazah sangat tertarik dengan kisah benar yang dilalui oleh ummieazhad. Semoga Allah memberi taufik dan hidayah dalam segala tindakan. InsyaAllah kehadiran awal Muharram mengajak kita sama-sama berhijrah meninggalkan sgala yang pahit dalam hidup kita. Moga jalan yang telah dipilih adalah jalan yang diredhaiNya.

      Mama Farhah

  101. saya ingin bertanya apakah makna:
    ~ahmad ‘ariq aufa

  102. Assalamualaikum w.b.t.

    Puan, adakah Raudhatul Sakinah juga menerima anak-anak yang dilahirkan ‘luar nikah’, dan seterusnya diberikan kepada keluarga yang memerlukan anak? Jika ya, bagaimanakah proses memasukkan anak2 itu ke Raudhatul Sakinah?

    • Salam puan Julia,

      Andai puan ada bayi yang ingin diserahkan, saya mohon agar puan izinkan saya dan memberi peluang untuk saya menjaganya. Terlalu lama saya mempunyai hasrat untuk memiliki seorang anak.

      Puan boleh email kepada saya norazahmatazahar@yahoo.com

      Terima kasih.

  103. Salam.Saya nak minta pendapat,sy dah jatuh hati pd abg angkat sy.bgitu jgk dgn dia.dia dah berkahwin.dan kmi mmg bercadang nak khwin senyap2 memandang sy dah jauh terlanjur.tetapi dia seorng yg jauh dr agama.mksud sy x solat,x puasa n berjudi.boleh kah apabila kami berkhwin,dia akn berubah sedikit demi sedikit jika sy berusaha terhadapnya?sy begitu sygkan dia.bgitu jgk dgn dia.kakak angkat sy tidak mengetahui hal ini.sy tahu sy dah buat dosa besar,tetapi sy hanya manusia biasa yg lemah n hina.tolonglah bg pndangan pd sy,apakah hrs sy terskan utk berkhwin slps hari raya ini cadangannya????sy pernah nak tinggalkan dia,tetapi sy x mampu.sy dah byk terhutang budi dgn keluarganya,kerana budi,tergadai bodi.dia pernah mengugut sy klu sy x khwin dgn dia,dia akn buat kakak angkat sy merana.sy x snggup melihat kakak angkat sy derita lagi.tolonglah sy.

    • Intan,

      Wsalam, pertamanya Intan wajib bertaubat atas dosa zina yang amat terkutuk itu. Kemudian, berusaha untuk tidak mengulangi lagi. Berdasarkan kisah yang diberikan, lelaki berkenaan tidak punya tanggungjawab dan tiada ciri-ciri suami soleh. Tambahan pula ugutan terhadap saudari dan isterinyanya itu menunjukkan bahawa dia bersedia menggunakan kekerasan untuk memenuhi nafsunya. Lebih baik menjauhinya. Soal keselamatan kakak angkat itu, serahlah kepada pihak yang berkuasa. Jangan takut dengan ugutan2 seperti itu.

      Banyaklah berdoa dan berusaha. Moga dapat lelaki soleh. Letakkan cinta Allah paling atas, insyaallah perasaan cinta yang buta kepada manusia akan semakin luput. Cintailah manusia yang mencintai Allah.

      Mama Farhah

  104. assalammualaikum, sya ada beberapa soalan yg terlalu inginkan pandangan tuan,
    1.saya dalam proses bercerai,apakah hukum jika saya tidak balik rumah dalam proses tersebut?
    2.adakah isteri saya boleh menggunakan alasan saya xbalik untuk beliau keluar rumah untuk bersama kawan2nya untuk hilangkan boring tanpa pengetahuan saya?
    3.adakah dalam hal sebegini saya perlu membayar mutaah?
    benar saya inginkan perceraian ini kerana sikapnya yg terlalu ego dan juga kisah kisah silamnya yg pernah 2 kali berkahwin selalu menggangu hidup saya
    4.saya tiada anak dgn nya,apakah yg wajib saya beri selepas bercerai?

  105. saya seorg abg yg sedang berhadapan dengan masalah dengan keruntuhan akhlak adik perempuan saya

  106. apakah yg harus saya lakukan?

  107. assalamualaikum, saya ingin tahu apa makna bagi zaalan sebenarnya kerana saya dapat tahu maknanya tidak baik sedangkan saya dapat nama tersebut dalam buku nama-nama yang baik iaitu maksudnya yang rajin atau yang giat. tolong bantu. terimakasih.

  108. terima kasih & syukur kepada Illahi dengan adanya laman bicara seperti ini…

  109. asslmmualaikum…
    sy dah berkahwin 4tahun tapi masih belum dikurniakan zuriat.sy ingin mengambil anak angkat.siapa yang saya boleh hubungi…terima kasih

  110. zaman skrng dah terbalik…..pempuan skrng ajar benda yg x betol pd anak2…dan x sayangkn anak dia dan pentingkan diri sendiri je….aku dah nak gila bila aku sebagai bapa x bole wat pe2 bila ganster+polis rasuah bwk lari@culik anak2 aku????dia yg kluar dan lari dr tangungjawab pastu seminggu kemudian bwk kerabat dll culik curik dr rumah aku sdri????6 tahun aku sabar sebab ramai aku tanya pasal hak jaga anak memang pd pempuan??aku spi skrng x bercerai pun dan masih bersabar dgn sikap dan perangai pempuan sekarang yg kurang ajar…aku tau aku salah….aku salah sebab x ikut pesan nabi……kahwini pempuan yg 1)agamanya….2)keturunan…..3)harta……

  111. assalamualaikum…
    saya nak berkongsi kisah duka saya bersama dgan abi dan mama saya ada anak luar nikah kadang2 rasa hidup ni bosan sanagt tak tau man nak buat…btul ker ank luar nikah 2 x dapat nak berkunjung ke mekah.

  112. salam…
    saya hanya nk tanya pada yg berpengalaman…
    sy da kawen genap setahun,.tp masih belum ade cahaya mata..
    bulan ni sy dah rasa x sedap badan,kerap pegi t0ilet.badan pn asyik nk demam je..period sy 15hb so agak awl la sy nk check.tp husband sy beli dan suruh sy test tp result dia still -ve..sy pn da xtau mcm mn lagi..

  113. salam saya mau tanya apa artinya nama Muhammad Nizam Naufal

  114. salam.sy bingung.sy br dpt tau suami sy main dgn 2 placur dan 8pmpuan lain.dia juga minum arak dan main judi.dia juga kaki chatting.semasa sy ngandung dia main dgn jiran dpn uma sy.slama 2 thn dia tdak pna bri nafkah(blanja duit utk bli pakaian bju kurung dan makanan).dia juga da mgadai barang kemas batal air smbayang pkawinan sy utk baya placur dan enjoy dgn kwn2.dan dia da mlafaz talak kpd sy sbnyak 3kali.tlg btau apa yg sy patut buat

    • dear ada…. bukan nak campur ye… saya taklah pakar hal agama… tapi setahu saya kalu dah lafz sampai 3 kali means u dah jatuh talak 3… tak boleh berkahwin semula melainkan kamu berkahwin dgn lelaki lain… selepas cerai baru boleh kahwin semula dgn husband u…
      sory 2 say… kalu kene kat i…. i dah lama tinggalkan lelaki mcm tu… dia hamba nafsu… silap2 hari bulan dia ley kene penyakit… dan akan membahayakn nyawa n kesihatan u n anak2 u… k
      take care…..
      perceraian adalah yg halal… tapi tidak disukai Allah…
      tapi kalu dah begitu sekali cr husband u…. u pikir lah hari mendatang…

  115. tlg sy btau apa yg sy patut lakukan.

  116. Salam, Saya amat berminat untuk mendapatkan anak angkat, tak kisah lelaki atau perempuan. InsyaAllah, kami suami isteri akan memberikan kasih sayang seperti anak sendiri. Sekarang, saya bertugas sebagai seorang guru. Jika ada sesiapa yang sudi, boleh sms/hubungi kami 019-5037452 atau email azliali270578@yahoo.com

  117. saya berumur 39 tahun.ingin mencari janda yg brumur 35 44,minta tuan carikan,kalau ada hubungi no phon ni0192918772

  118. sy,kakak sy dan adik sy tlh berkahwin lbh dr 7 tahun,tp blm lg di kurniakn anak..tlg la ,sape2 yg sudi menyerah kn anak buat kami.beri kami peluang menjadi seorang ibu.sila hubungi sy 0124376681

  119. Saya mempunyai masalah rumah tangga dan sekarang dalam proses penceraian secara fasakh kerana suami tidak member nafkah zahir selama 3 tahun dan terdapat ugutan bunuh.
    Mempunyai 2 orang anak ( 2 tahun dan 6 bulan).Sebelum ini anak ada bersama suami dan saya telah memgambil anak dengan cara baik,sebaliknya suami telah membuat laporan polis dengan menyatakan saya dan ibubapa telah mengambil anak tanpa izinnya ( culik ) sekarang saya ingin mengambil anak saya semula setelah suami telah berjanji akan pulangkan.
    Kini suami telah membuat laporan polis kali ke 2 dan meletakan syarat saya perlu tinggal sembumbung bersamanya sehingga kes mhkamah selesai.Apa yang saya perlu saya lakukan untuk mendapatkan anak saya kembali tanpa tinggal bersama suami ?

  120. salam..sy terpanggil untuk luah rasa hati biar dada sy rasa lapang..jika blh sy xnak luahkan terutama di khalayak ini,tp sy xmampu pendam sorang2 rasa terseksa jiwa raga..sy ada kenatp sy terpksa buat cmtl sorang laki2..dia salah no dan terkena pd no sy..sy sambut salam perkenalan dari dia sbb masa tu sy betul2 sunyi..awalnya semua ok..dia ceritakan kisah silam percintaan dia yg musnah dtgah jalan..ceritanya amat menyanyat hati..sy dapat rasakan keikhlasan hati dia..wlaupun dirinya serba kkurangan,sy cuba terima dia seadanya.Mmg bhagia di awal perknalan.wlaupun dia tipu sy umur dia pd awalnya sy ttap mampu mnerima dia sebab apa sy pn xtahu yg pasti sy sedia mnerima diri dia.sy hrapkan dia adalah jdoh sy tp rupanyan tinggal hrapan..sblm jumpa mcam2 kata2 manis,bila dah jumpa jarang sudah menelefon sy dan sy cuba faham dirinya yg sntiasa sibuk..apa yg dia lakukan pd sy kdg2 mguris hati tetap sy relai semua tu..biar sy yg mngalah jika tu yg blh buat dia rasa gmbira bkwan dgn sy.Smlm jumpa sy dh cakap sy tidak ada apa2,sy xda rupa,sy org susah namun masa tu semuanya indah semuanya dia blh terima tp apa yg berlaku dlah sbaliknya.sy x tahu di mana janji2 dia dlu,smpai hr ni dia xhbungi sy..hati sy dah tegar..wlaupun sy serba kkurangan,tp sy punya harga diri mcm org lain jgk..byk kali sy cuba hubungi dia tp gagal.Jika dia ingin berpisah dgn sy,sy reda dan sy blh terima hakikat tu dah xda org yg sudi dgar luahan hati sy,tp jgn snyap mnghilangkan diri sy xtahu apa sbbnya bagi sy sbb knp buat sy cmni biar sy tahu semuanya..dan buat dia,sy mintak maaf byk2..jka slama kenal sy byk mnyusahkan dirinya,percayalah sy tidak akan myusahkan awk jika keadaan tidak mendesak sy untuk berbuat demikian,,mminta pertolongan dari awk bkn bermakna sy ingin tipu awk tp keadaan mmaksa sy utk mnyusahkan awk…percayalah sy malu tiap kali ingin mminta prtolongan dr awk tp apakan daya hnya awk saja yg tahu keadaa diri sy..apa2 pun,wlaupun hrapan sy tinggal knangan,walau byk kali awk mnyakiti hati sy,sy ttap nk ucapkan terima ksih ats sgala pertolongan awk kt sy slama ni..doa sy mdah2han awk bertemu dgn org yg pling ssuai utk awk..amin ya rabbal alamin..sikitpun sy xsimpan dendam pd dia..tp utk kembali padanya tidak ssekali..maafkan sy.

  121. I got what you designate, thanks for putting up. Woh I am cheerful to experience this website finished google. Thanks For Share Hubungi Kami Abi Muslih & Mama Farhah.

  122. asalamualaikum..apa maksud nama ELYSAZRIANA dalam islam..? terima kasih..

  123. mencari suami baik

  124. aslamualaikum pak blh bntu sya mencri jdh yg baek

  125. salam.sy fareez sy ingin bertanya sy mempunyai 2 anak sepasang lelaki dan perempuan, seorang anak luar nikah,seorg anak sah taraf,si isteri tidak lakukan tanggungjawab dgn betul selalu abaikan anak,mkn anak x terjaga,baju tidak basuh,selalu memarahi anak dgn bahasa yg kasar,kurang rapat dgn anak,selalu bantah ape yg sy ckp,jika berlaku penceraian anak akan dpt di tangan siapa?sy harap cik boleh menjawab pertanyaan sy terima kasih..

  126. Assalamu’alaikum
    Saya mau tahu arti nama saya maysarah itu apa ya?


Komen Anda

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: